Elektrifierat järnvägsspår går hela vägen ut till Umeå hamn från Umeå centrum där man smidigt når Botniabanan och Norrbotniabanan samt stambanan. Det innebär flera fördelar för dig som önskar transportera gods i en kombination med järnväg och sjö.
Terminalen i hamnen har två st 400 m spår och en asfalterad yta på 55x400 m. Här kan gods smidigt lossas och lastas för vidare transport.
Den totala längden spår i hamnen är hela 12 500 m (varav 5 000 m är elektrifierat).
Umeå hamn ansluter idag till järnvägsnätet i Holmsund och till Botniabanan i Gimonäs. Linjen från Gimonäs fram till Holmsund är fjärrstyrd och upphör vid stationsgränsen (driftplatsgränsen).
Holmsunds station har ett mötesspår med hinderfri längd på 484 meter för tågbildning. Det är möjligt att köra in tåg med 650 meters längd och göra rundgång, men det kräver en omedelbar undanväxling (tåget flyttas). Stationen har ett signalställverk men saknar tåg/växlingsvägar. Den har också uppställningsspår.
Umeå hamn har ett förbindelsespår från Holmsunds station till överlämningsbangården i den yttre hamnen (K _ L). Anslutningen och överlämningsbangården är elektrifierade och försedda med två automatiska vägskydd. Överlämningsbangården har två hinderfria spår på 670 meter.
Mer information se Kvarken Ports webb Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.