Projektet Umeå farled genomförs för att öka säkerheten, kapaciteten
och tillgängligheten i farleden till Umeå hamn, vilket möter framtidens behov
och möjliggör effektivare transporter. Projektet genomförs tillsammans med
Sjöfartsverket.
Regional nytta
Umeå hamn är en viktig pusselbit i Umeås roll som logistiskt nav i norra Norden med möjlighet till
klimatsmarta transporter. Hamnen har ett mycket stort geografiskt upptagningsområde
(som innefattar delar på såväl den norska som på den finska sidan) och är en viktig logistiknod
för regionens näringsliv.
Andra projekt i hamnen
I hamnen pågår flera bygg- och utvecklingsprojekt med syfte att klara morgondagens volymer och
sjöfartens omställning. Byggprojektet Nordporten innefattar flera delprojekt och sträcker sig flera år
framåt i tiden vilket innebär att byggnationer i inre hamnen kommer att pågå samtidigt som
farledsprojektet.
Den planerade åtgärden i farleden omfattar breddning och fördjupning av den allmänna farleden
genom muddring samt förbättring av farledsutmärkningen i de allmänna farlederna 730, 731 och
733 samt berört hamnområde. Farledens breddning och fördjupning innebär muddring på ca
420 000 teoretisk fast volym (tfm3) inom en yta av ca 240 000 kvadratmeter.
Den planerade åtgärden som syftar till att utöka lagerytan i hamnen omfattar utfyllnad av Foderviken
på västra sidan av hamnen och området söder om Kustbevakningen på östra sidan av hamnen.
Hamnen avser också att ansöka om att få bygga en ny pir som leder ut till den sedan tidigare
tillståndsgivna energikajen.
Dimensionerande fartygsstorlek är angiven till längd cirka 245 m x bredd 35 m x djupgående 11,0 m
utan restriktioner för mörker. Farledens dimensionering avseende minsta djup ska utgå från den av
Transportstyrelsen beslutade säkerhetsmarginalen om 0,7 meter under köl under avsedda förhållanden.
Projektet är indelat i tre faser; utredning, förberedelser för byggstart och genomförande.
Farledsutredning pågår 2022-2026. Detta innefattar bland annat planering av projekt och
tillståndsansökan. Förberedelser för byggstart pågår under 2027 och inkluderar bland annat
upphandling av entreprenör. Genomförandet startar 2028 och beräknas vara klart i slutet av 2028.
Se Sjöfartsverkets webbplats för projektet för vanliga frågor och svar.
Länk till Sjöfartsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Samråd enligt miljöbalken - inför ansökan om tillstånd till
vattenverksamhet m.m. avseende Farledsprojekt Umeå
De planerade arbetena inkluderar muddring, hantering av muddermassor, justering av
farledsutmärkning, anläggande i vatten samt utfyllnad av vattenområde. Åtgärderna sker
i samarbete mellan Umeå Hamn AB och Sjöfartsverket.
Samrådet sker genom utskick till särskilt berörda inklusive myndigheter och organisationer
samt via annons. De miljöeffekter som förväntas uppkomma är i huvudsak grumling i samband
med vattenarbeten och buller.
Samrådsunderlaget kan laddas ned från: sjofartsverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller här
Pdf, 3.2 MB..
Skriftliga synpunkter och frågor skickas till:
Umeå Hamn AB, Rådhusesplanaden 8, 903 28 Umeå, alternativt e-post
farledsprojekt.umea@umea.se eller till Sjöfartsverket, Östra Promenaden 7, 601 78 Norrköping
alternativt e-post farledsprojekt.umea@sjofartsverket.se.
Ange ärendenummer: 25-00464 i ärenderaden på mejlet eller på kuvertet.
Synpunkter önskas senast den 14 mars 2025 för att kunna bearbetas in i det fortsatta arbetet.
Ytterligare information lämnas av:
Umeå Hamn AB genom miljöspecialist Viktoria Larsson, e-post farledsprojekt.umea@umea.se,
tel. 070-617 32 89.
Sjöfartsverket genom projektledare Melica Cliffoord, e-post farledsprojekt.umea@sjofartsverket.se,
Sjöfartsverkets växel 0771-63 00 00.
**********************************************************************************************
Kontakta farledsprojekt.umea@umea.se
För generella frågor om byggprojektet i Umeå hamn
vänligen kontakta kommunikationsansvarig Anna-Clara Fridén.
anna-clara.friden@umea.se
+46 70 675 13 97