Frågor och svar om byggprojekt Nordporten

Ett byggprojekt av den dignitet som projekt Nordporten innebär ger också upphov till många frågor. Vi har försökt samla de vanligast förekommande här på webbplatsen. Frågor och svar kommer uppdateras allt eftersom.

Har du frågor som du inte hittar svar på får du gärna vända dig till kommunikationsansvarige Anna-Clara Fridén.
Allmän e-post: projekt.umeahamn@umea.se
Direktkontakt: anna-clara.friden@umea.se, 070-675 13 97

BAKGRUND

Det finns flera anledningar till vaför Umeå hamn nu byggs om och ut.

  • Hela norra Sverige befinner sig på en spännande expansions- och tillväxtresa. Logistiska lösningar är en grundförutsättning för den pågående samhällsutvecklingen och regionens näringsliv. Sjöfarten står för en mycket logistik fördelaktig lösning när det kommer till transporter samtidigt som hela branschen också befinner sig i en omställningsfas.
  • Umeå är ett logistiskt nav där sjöfarten står för en viktig del tillsammans med övriga transportslag (väg, järnväg och flyg).
  • Hamnen måste anpassas till större och mer djupgående fartyg.
  • SCA´s ökade volymer av kraftliner är av betydelse för utbyggnaden av Umeå hamn.
  • Umeå hamn skall klara volymer på 5 miljoner ton gods 2040. Volymerna bygger på prognoser och hänger ihop med utvecklingen i norra Sverige och Finland. Hamnen hanterar idag (2024) 2,5 miljoner ton gods.
  • Den pågående samhällsomställningen ställer ökade behov om leveranser av gods med fartyg.
  • Den tekniska livslängder på ett flertal kajer i Umeå hamn har uppnåtts.

Byggprojektet kommer vara uppdelat i olika delprojekt. Mer information finner du här ::.

Det kommunala bolaget Umeå Hamn AB är projektägare och beställare av projektet.

  • Umeå hamn byggs ut för att klara den ökande volymtillväxten som hänger ihop med utvecklingen i norra Sverige.
  • Ännu bättre möjligheter för överflyttning av gods från väg till sjöfart och järnväg för att minska co2-utsläpp från transporter.
  • Projektet möjliggör omställning av sjöfarten – nya bränslen, elektrifiering m.m.
  • Vi uppnår förbättrad arbetsmiljö och miljö i hamnen och på sikt bli hamnen klimatneutral.
  • Umeå hamns upptagningsområde är stort och sträcker sig från Sundsvall i söder till Luleå i norr samt från Norge i väster in i Finland åt öster.
  • Bidrar till Umeås roll som logistiknav i norra Europa (northernaccess.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.)

  • Projektet bidrar till kommunens tillväxt genom att kunna erbjuda näringslivet grönare logistiklösningar.
  • Umeå kan erbjuda en modern, hållbar hamn som uppfyller framtida krav på ett logistiknav.
  • Bidrar till Umeås hållbara tillväxt och mål om 200 000 invånare år 2050.
  • Befäster Umeås roll som logistiknav i norra Norden och norra Europa.

  • Möjlighet till fler lokala arbetstillfällen.
  • Umeå kommuns mål innebär att samhällena ska växa med fler invånare, hamnens utbyggnad ger bl.a möjligt fler lokala arbetstillfällen.
  • Samhällsutveckling.
  • Restaurang/Café-verksamhet då fler personer arbetar i området och fler personer ska bosätta sig i samhällena.
  • Möjlighet till ökad verksamhet för de lokala butikerna.

INFÖR BYGGSTART

Projekt Nordporten kommer genomföras uppdelat i ett antal delprojekt enligt följande:

  • Energipiren
  • PirkajenMuddring
  • Södra kajen
  • Brandvattenbyggnad
  • Norra kajen

Projekt Nordporten är uppdelat i ett antal delprojekt. Start beräknas just nu för Norra Kajen årsskiftet 24/25.

Projekt Nordporten är indelat i etapper för att möjliggöra att verksamheten kan pågå så smidigt som möjligt under byggtiden.

Den dagliga verksamheten har fortlöpande dialog med projektet för att verksamheten ska kunna pågå som tidigare med så lite anpassningar som möjligt.

Högsta prioritet är att projektet i Umeå hamn skall genomföras med fokus på säkerhet gällande arbetsmiljö och miljö för alla som verkar och befinner sig i hamnen. Detta innebär att besök i Umeå hamn kommer att vara begränsat under byggtiden.

Buller regleras alltid utifrån projektets tillstånd (som tilldelas av Mark- och miljödomstolen) och projektet följer de regler och villkor som miljötillståndet medger. Vid insatser då buller förekommer vidtas nödvändiga åtgärder för att dämpa ljudnivån så mycket som möjligt, t.ex:

  • Buller kan förekomma i enstaka arbetsmoment men följer de villkor projektet har att efterleva.
  • Information kring projektet går ut på fler sätt, t.ex webben, pressmeddelanden m.m. Vår ambition är att hålla närområdet så uppdaterad som möjligt.

Byggtrafiken kör företrädesvis väg E12 till och från hamnen. Trafik på Holmsundsvägen kommer att förekomma.

Frågor kring detta ställs till Umeå kommun. Från projektets sida kommer kommunen hållas underrättad och uppdaterad under byggprojektet.

Om miljöfarliga massor eller avfall uppkommer hanteras de efter de säkerhetsregler som gäller för det aktuella ämnet samt miljötillstånd (tilldelat av Mark- och miljödomstolen).

FINANSIERING

Budget för byggprojektet Nordporten är 1,4 mdr.

Projektet finansieras av Umeå Hamn AB.

Umeå Hamn AB är ett kommunalt bolag som lånar upp de summor som krävs och på de pengarna betalar ränta. I sin tur betalar de verksamma företagen i hamnen en arrendeavgift till Umeå Hamn AB vilket på sikt finansierar utvecklingen.

OMGIVNINGEN

I dagsläget tar man sig till och från hamnen via väg E12 vilket man kommer kunna göra även under byggtiden. Det finns inga separata cykel- eller gångbanor.

Hela hamnen är ett industriområde med begränsad möjlighet för allmänhet att vistas på. Vissa områden är helt stängda för allmänheten då dessa är ISPS-klassade (säkerhetsklassat) vilket innebär att endast personer med behörighet får vistas där.

Hamnen är ett arbetsområde med trafik kopplad till den dagliga verksamheten. Byggprojekten kommer innebära en ökad mängd trafik till och från hamnen.

Skyddsavstånd i vatten är 150 m från kaj eller arbetspråm där man ej får vistas som privatperson, är man utanför det avståndet kan man känna sig trygg. Vid speciella arbetsmoment kan detta område komma att utvidgas, vilket kommer meddelas och markeras allmänheten.

De befintliga badplatserna påverkas inte.

Genom att planera projekten och samordna så mycket som möjligt är projektets förhoppning att vägar och trafik i närheten av hamnen ska påverkas så lite som möjligt. Det kan dock komma tillfällen då trafik behöver ledas om eller begränsas. Det kan även förekomma tillfällen med en ökad trafikmängd relaterat till vissa moment inom byggprojekten.

Projektet påverkar inte färjetrafiken till Umeå och Vasa utan ger ökade möjligheter till resande och godstrafik till och från Vasa.

FÖLJ PROJEKTET & KONTAKT

Vid frågor vänder man sig i första hand till projektets kommunikationsansvarige Anna-Clara Fridén.

Hamnen är ett arbetsområde samt ett ISPS-område (säkerhetsklassat) vilket innebär att endast behöriga personer får visas innanför de in stängslade områdena som finns i hamnen.

Projektet kan följas via webbplatserna och LinkedIn-kanalerna ovan samt byggdagbok på Umeå Hamn ABs webbplats.

KURIOSA

Idag har ca 250-300 personer sin arbetsplats inom hamnområdet. Under byggtiden kommer det att öka med ytterligare 150-200 personer.

När hamnen är fullt utbyggd kan vi ta in fartyg som är 245x35 m, vilket är betydligt större fartyg än i dagsläget.

  • Ca 30 000 m3 virke kan lastas på dessa fartyg, detta motsvarar ca 750 timmerbilar med släp (en timmerbil med släp tar ca 40 m3).
  • 30 000 m3 virke räcker till att bygga ca 300 enplansvillor på ca 100 m2.
  • Med denna mängd virke kan du bygga en 50 000 m2 stor altan. Det går då åt ca 1 750 000 st skruvar för att bygga denna och ca 400 st laddningar av skruvdragaren (en 18 V Makita med 4 Ampere batteri)
  • Med 20 st båtlaster kan du bygga en altan på hela Umeå hamn.